Społeczny i emocjonalny rozwój niemowląt i małych dzieci

rozwój społeczny  emocjonalny

Społeczny i emocjonalny rozwój niemowląt i małych dzieci

  1. Niemowlak rozwija i angażuje się w pozytywne relacje i interakcje z dorosłymi.
  2. W okresie poniemowlęcym dziecko rozwija osobiste relacje z rówieśnikami.
  3. Dziecko zaczyna rozwijać i wykazywać kontrolę nad niektórymi ze swoich uczuć i zachowań (samoregulacja).
  4. Dziecko zaczyna uczyć się i przyswajać zasady, procedury i wskazówki.
  5. Dziecko zaczyna rozwijać i wykazywać pozytywne poczucie własnej kompetencji i tożsamości, która jest zakorzeniona w rodzinie i kulturze.
Rozwijanie i angażowanie się w pozytywne relacje i interakcje z dorosłymi

[box style=”rounded”](0-1 r. ż.) Obejmuje to interakcję z osobą dorosłą w czasie bezpiecznej i stymulującej zabawy, komunikację werbalną i niewerbalną, obserwację dorosłych w celu oceny ich stanu emocjonalnego.[/box]

[box style=”rounded”](1-2 r. ż.) Obejmuje to coraz bardziej złożone relacje z dorosłymi, np.: osiąganie zamierzonego celu przy pomocy osoby dorosłej.[/box]

[box style=”rounded”](2-3 r. ż.) Obejmuje zrozumienie, że inni mogą mieć przekonania, zamiary i pragnienia, które różnią się od ich własnych.[/box]

Rozwój osobistych relacji z rówieśnikami

[box style=”rounded”](0-1 r. ż.) Wiąże się to z zainteresowaniem rówieśnikami, zwłaszcza ich ekspresją emocjonalną.[/box]

[box style=”rounded”] (1-2 r. ż.) obejmuje to aktywne wykazywanie zainteresowania rówieśnikami, np. oferowanie zabawki, podążanie za nimi, dotykanie, gaworzenie.[/box]

[box style=”rounded”](2-3 r. ż.)Obejmuje to rozwój przyjaźni w czasie; pocieszanie przyjaciela, który jest smutny; wspólna zabawa z rówieśnikami przez dłuższe okresy czasu; prowadzenie rozmów; śmianie się razem; i tęsknota za nieobecnym rówieśnikiem.[/box]

Dziecko zaczyna rozwijać i wykazywać kontrolę nad niektórymi ze swoich uczuć i zachowań (samoregulacja)

[box style=”rounded”](0-1 r. ż.) Obejmuje to pozwolenie i przyjęcie od zaufanej osoby dorosłej pomocy w uspokojeniu się poprzez słowa i dotyk. Własne działania mające przynieść ukojenie, takie jak ssanie lub przytulanie ulubionej zabawki lub pieluszki.[/box]

[box style=”rounded”](1-2 r. ż.) Gdy dziecko zbliża się do 18 miesiąca życia może czasami tracić kontrolę i wpadać w furię kiedy jest zmartwione.[/box]

[box](2-3 r. ż.) Obejmuje to próby kontrolowania swoich działań, coraz częstszym mówieniem: „Nie, nie” jak i przypadkami rzucania zabawkami. Małe dzieci mogą wziąć koc do spokojnego miejsca i szukać wyciszenia, kiedy są zestresowane. Będą one często szukały znajomych dorosłych dla poczucia wygody/bezpieczeństwa.[/box]

Dziecko zaczyna uczyć się i przyswajać zasady, procedury i wskazówki.

[box style=”rounded”] (0-1 r. ż.) Obejmuje to rozpoznawanie i przewidywanie codziennych czynności, takich jak np. przewidywanie pory jedzenia, gdy dorosły przynosi butelkę lub spodziewanie się przyjścia dorosłego kiedy woła go po drzemce.[/box]

[box style=”rounded”](1-2 r. ż.)Obejmuje to przewidywanie i uczestniczenie w domowych codziennych czynnościach, takich jak usuwanie naczyń ze stołu po posiłkach, samodzielne wchodzenie na miejsce, w którym zmieniana jest pielucha, mycie zębów po jedzeniu.[/box]

[box style=”rounded”](2-3 r. ż.)Obejmuje to również powtarzające się zasady i próbę nauki zasad społecznych. Małe dzieci często sprawdzają, czy poznana reguła będzie konsekwentnie egzekwowana.[/box]

Dziecko zaczyna odczuwać własną tożsamość oraz wykazywać poczucie własnej kompetencji

[box style=”rounded”](0-1 r. ż.) Jest to okazywanie zainteresowania ich własnym ciałem i wieloma różnymi rzeczami oraz tym co są w stanie z nim zrobić. Obejmuje to oglądanie i używanie rąk, poruszanie się w kierunku celu, samodzielne spożywanie posiłków i skuteczne manipulowanie zabawkami oraz różnymi materiałami.[/box]

[box style=”rounded”](1-2 r. ż.) Obejmuje to wykonywanie własnych, celowych działań i rozpoznawanie swoich osiągnięć podczas nauki zasad , takich jak celowe używanie zabawek(narzędzi) i materiałów, radość i zadowolenie z przejścia od czworaków do chodzenia, nauki nowych słów, okazywanie zainteresowania innymi dziećmi (np. spontaniczne przytulanie innych dzieci i nazywanie ich ‚przyjaciółmi’) , okazywanie opieki i współpracy (np. głaskanie dziecka, które płacze, pomaganie w sprzątaniu zabawek po zabawie ).[/box]

[box style=”rounded”](2-3 r. ż.) obejmuje to świadomość swoich własnych myśli oraz uczuć i upodobań swoich oraz innych osób, (np. używanie słów takich jak ty, ja, on, ona i moje); identyfikowanie się i używanie własnego imienia ; identyfikowanie płci i innych podstawowych podobieństw i różnic między sobą i innymi; potrzebę dbania o siebie; pokazywanie wykonanych zadań i projektów dorosłym; szukanie pomocy u dorosłych, kiedy próbuje czegoś nowego.[/box]

Przeczytaj również:

Właściwy rozwój motoryczny niemowląt i małych dzieci
Przybliżenie do celów związanych z nauką
Umiejętności związane z językiem
Poznanie i wiedza ogólna

Trackbacks and pingbacks

No trackback or pingback available for this article.

Leave a Reply