Czy chcesz, aby Twoje dzieci były szczęśliwe i osiągały swoje marzenia? Oczywiście! Kultywowanie nastawienia na rozwój jest silnie związane z większym szczęściem i osiągnięciami w życiu. Kiedy dzieci wiedzą, że ich mózgi są zdolne do rozwoju, mogą wydarzyć się niesamowite rzeczy! Jak więc możesz pomóc im rozwinąć ten sposób myślenia?
Czym jest nastawienie na rozwój?
Wszyscy mamy przekonania na temat własnych możliwości i potencjału. Przekonania te są częścią naszego sposobu myślenia, który pomaga określić działania, które podejmujemy – lub których nie podejmujemy – w trakcie życia.
Nastawienie na rozwój to przekonanie, że nasza inteligencja i zdolności mogą zostać ulepszone dzięki wysiłkowi i odpowiednim strategiom.
Z kolei fixed mindset to przekonanie, że nasza inteligencja i zdolności są mniej lub bardziej stabilne i niezmienne.
Prawdopodobnie potrafisz już wyczuć ogromne konsekwencje tych dwóch sposobów myślenia – dla dzieci i dorosłych. Jeśli chodzi o motywację i sukces, to jest to czynnik krytyczny.
Oto 9 sposobów na wprowadzenie i zaszczepienie w dzieciach growth mindset:
1. Ucz o mózgu i o tym, jak on działa.
Kiedy dzieci zrozumieją, że mózg dosłownie rozwija nowe połączenia, gdy ćwiczą i uczą się, jak coś robić, stają się podekscytowane procesem uczenia się.
Pamiętam, że powiedziałem o tym dziecku, z którym pracuję, kiedy czuł się sfrustrowany swoimi umiejętnościami gry w koszykówkę. Na początku wahałem się, ponieważ myślałem, że to może być ponad jego głową i nie bardzo rozumiałem, jak to wszystko działa. Ale poszedłem naprzód i powiedziałem mu, że kiedy ćwiczy, jego mózg przerabia się i tworzy nowe połączenia, które sprawiają, że następnym razem jest łatwiej. I zgadnijcie co? Oczy mu się zaświeciły!
A później usłyszałem, jak z podekscytowaniem opowiadał mamie o możliwościach jego mózgu w zakresie przerabiania połączeń!
Kiedy dzieci dowiadują się, jak działa i rozwija się ich mózg, stawiają pierwsze kroki w rozwoju nastawienia na wzrost.
2. Wprowadź pojęcie dwóch sposobów myślenia.
Kiedy nauczysz je podstawowych różnic między nastawieniem na rozwój a nastawieniem stałym, dzieci mogą zacząć je rozpoznawać – w postaciach z opowieści, innych, a nawet w sobie.
Innym świetnym sposobem na wprowadzenie tych koncepcji jest czytanie książek.
3. Modeluj dla nich nastawienie na wzrost.
Bez względu na to, co powiesz dzieciom, najlepszym sposobem na nauczenie ich nastawienia na rozwój jest praca nad rozwojem własnego. W końcu dzieci uczą się wielu swoich zachowań i postaw, obserwując dorosłych w swoim życiu. Jednym ze skutecznych sposobów na to jest pozwolenie dzieciom na podsłuchanie, jak myślisz na głos, kiedy przechodzisz przez wyzwania.
Zamiast…. „To jest zbyt trudne”. Powiedz… „To jest dla mnie naprawdę trudne. Chyba lepiej będę dalej ćwiczyć”.
Zamiast… „Nie mogę tego zrobić”. Wybierz… „Nie nauczyłem się jeszcze, jak to zrobić”.
To tylko dwa z niezliczonych przykładów, jak mieć i modelować nastawienie na wzrost. Najlepszym sposobem na wpojenie swoim dzieciom nastawienia na rozwój jest posiadanie takiego nastawienia samemu.
4. Pokaż swoje zmagania.
Trudno jest jednak modelować nastawienie na wzrost, jeśli zawsze starasz się ukrywać swoje błędy przed dziećmi. To naturalna tendencja, ponieważ chcemy je chronić. Ale w tym przypadku pokazanie swoich zmagań może być dla dzieci darem na całe życie.
Spróbuj więc mówić o swoich błędach – nawet rodzicielskich – i o tym, czego się z nich nauczyłeś. Jedną z cech nastawienia na rozwój jest postrzeganie porażki jako trampoliny do rozwoju. Kiedy dzieci widzą nasze porażki i słyszą, jak przez nie pracujemy – wykorzystując je jako trampolinę do rozwoju – będą lepiej przygotowane, by robić to samo.
5. Dodaj magiczne słowo.
Nie umiem czytać. Nie potrafię trafić żadnego rzutu za 3 punkty. Nie umiem jeździć na rowerze.
To łamiące serce, gdy dziecko wypowiada takie słowa – jest smutne i sfrustrowane. Ale jest to świetna okazja, aby uczyć o nastawieniu na wzrost – za pomocą jednej prostej sztuczki.
Naucz swoje dziecko dodawać magiczne słowo jeszcze na końcu tych zdań.
Nie umiem czytać jeszcze. Nie umiem rzucać za 3 punkty jeszcze. Nie umiem jeździć na rowerze jeszcze.
Tylko jedno słowo drastycznie zmienia znaczenie zdania – i perspektywę na przyszłość!
6. Chwal wysiłek ponad wynik.
Kluczem do zaszczepienia nastawienia na rozwój jest nauczenie dzieci, że ich mózgi są jak mięśnie, które można wzmocnić dzięki ciężkiej pracy i wytrwałości. Aby to wzmocnić jako rodzice, ważne jest, aby chwalić za wysiłek, a nie za wynik. Oto przykład:
Zamiast chwalić swoje dziecko za pozornie stałą cechę („Jesteś taki mądry”), chwal wysiłek, jaki włożyło w jej zdobycie („Naprawdę ciężko pracowałeś, aby rozwiązać ten problem.”) Pierwszy z tych sposobów znany jest jako pochwała osób; drugi to pochwała procesu. Pochwała procesowa sprzyja wewnętrznemu poczuciu własnej skuteczności, ponieważ wzmacnia przekonanie, że sukcesy wynikają z wysiłku (który dziecko może kontrolować), a nie z jakiegoś stałego poziomu talentu czy umiejętności.
Badania na ten temat są niesamowite. Carol Dweck, profesor z Uniwersytetu Stanforda, która jako pierwsza zdefiniowała stałe i rosnące nastawienie, chciała sprawdzić, czy rodzaj pochwał stosowanych przez rodziców ma wpływ na ich dzieci w okresie dorastania. We współpracy z naukowcami z Uniwersytetu w Chicago, Dweck przyjrzała się temu, jak matki chwalą swoje dzieci w wieku jednego, dwóch i trzech lat. Następnie sprawdzili, co się z nimi dzieje pięć lat później. „Odkryliśmy, że pochwała procesowa przewidywała sukcesy dziecka w szkole i chęć podejmowania wyzwań pięć lat później”, powiedziała Quartz. „Im bardziej mieli growth mindset w 2 klasie, tym lepiej radzili sobie w 4 klasie, a związek był znaczący. To jest potężne.”
Chwal wysiłek nad wynikiem.
7. Unikaj etykietowania swojego dziecka i innych.
Niezależnie od tego, czy jest to etykieta pozytywna (Jesteś taki mądry!), czy negatywna (On nie jest zbyt dobry z matematyki), obie przekazują ustalony sposób myślenia.
Zamiast motywować dzieci, etykiety takie jak te mogą prowadzić do ograniczających przekonań na temat siebie i innych.
Czasami niewielka zmiana w języku, którego używamy – jak dodanie yet – może drastycznie zmienić znaczenie zdania i światopogląd dziecka.
8. Zastąp negatywną mowę o sobie tymi zdaniami.
Porozmawiaj z dziećmi o ich „wewnętrznym głosie” i koncepcji autosugestii, zarówno pozytywnej, jak i negatywnej.
Naucz je, jak rozpoznawać niepotrzebne wypowiedzi i zastępować je pozytywnymi alternatywami. Po prawej stronie znajduje się krótka lista przykładów:
To jest zbyt trudne… To może zająć więcej czasu i wysiłku.
Nie umiem matematyki… Zamierzam wytrenować swój mózg w matematyce.
Jestem beznadziejny w koszykówce… Nie jestem jeszcze tak dobry w koszykówkę, jak chciałbym być.
Jestem w tym świetny… Nauczyłem się, jak to robić.