Jeśli śledziłeś jakieś blogi edukacyjne lub trendy w ciągu ostatnich kilku lat, prawdopodobnie słyszałeś o nastawieniu na rozwój(Growth Mindset). Wczesne zaszczepienie dzieciom takiej postawy może mieć ogromny wpływ na ich naukę.
Czym jest nastawienie na rozwój?
Ktoś, kto ma nastawienie na rozwój, wierzy, że jeśli ciężko pracujesz, możesz coś poprawić.
Może to dotyczyć dowolnej dziedziny: jeśli nie jesteś dobry z matematyki, ale ćwiczysz, możesz się poprawić; gra w koszykówkę może na początku nie być łatwa, ale jeśli pojawisz się i będziesz ćwiczyć regularnie, możesz zostać początkującym; ktoś nie rozumie, jak robić na drutach za pierwszym razem, ale po kilku próbach i pomocy potrafi zrobić na drutach cały koc.
I odwrotnie, ktoś z nastawieniem na trwałość uważa, że jeśli nie jesteś w czymś dobry, to cóż, nigdy nie będziesz w tym dobry. Ludzie o nastawieniu na trwałość wierzą, że inteligencja i umiejętności są wrodzone i że niezależnie od tego, z jakimi mocnymi stronami lub brakami się rodzisz, pozostają one z tobą na całe życie.
Ludzie nastawieni na rozwój wiedzą i rozumieją, że mózg każdego człowieka działa inaczej. Rozumieją, że sposób uczenia się każdego człowieka jest inny i chociaż niektóre rzeczy mogą przychodzić innym łatwiej, nie oznacza to, że wszyscy ludzie nie mogą się tego nauczyć. Czasami sposób, w jaki ćwiczymy, musi się zmienić, abyśmy mogli coś osiągnąć, a innym razem ilość ćwiczeń musi wzrosnąć, abyśmy mogli osiągnąć mistrzostwo. Jednak niezależnie od przypadku, mistrzostwo jest możliwe.
Po co uczyć swoje dzieci nastawienia na rozwój?
Wielu uczniów z trudnościami ma niską pewność siebie w obszarach, w których mają trudności, i często porównuje się ze swoimi rówieśnikami, którzy wydają się pracować mniej ciężko. Uczniowie zostaną zamknięci, aby nie czuć się głupio lub źle ze sobą. Łatwiej jest nie spróbować, niż wyjść na głupka przed rówieśnikami, którzy dostają to za pierwszym razem.
Nauczanie dzieci i dorosłych o nastawieniu na rozwój pomaga im zrozumieć, że ich deficyty nie są trwałe, że sposób, w jaki się uczą, nie jest zły ani gorszy, może być po prostu inny i że mogą nauczyć się trudnych informacji, po prostu mogą potrzebować więcej lub inna praktyka. Im lepiej uczniowie rozumieją swoje mózgi i sposoby, w jakie pracują, tym bardziej czują się upoważnieni do podejmowania nauki i wyzwań z pewnością siebie i wytrwałością.
Strategie pomagające odblokować nastawienie na rozwój
Wykorzystaj niepowodzenia innych jako lekcję
Przykładów sławnych ludzi, którym się nie powiodło, jest wiele. Michael Jordan, jeden z najbardziej znanych przykładów, został usunięty z drużyny koszykówki w szkole średniej. Steve Jobs został usunięty z Apple, firmy, którą pomógł założyć, w wieku 30 lat. The Beatles zostali odrzuceni z pierwszego studia nagraniowego, do którego się zgłosili, ponieważ studio nie podobało się ich brzmienie.
Możesz także zidentyfikować coś, czym interesuje się twoje dziecko kub uczeń, a następnie zidentyfikować kogoś, kto początkowo miał problemy w tej dziedzinie, i poznać historię jego rozwoju. Poproś dziecko, aby zastosował to we własnym uczeniu się lub zastanowił się, w jaki sposób stał się dobry w swojej pasji. Nie obudzili się pewnego dnia z 'wgraną’ bezpośrednio do mózgu wiedzą czy umiejętnościami. Musieli ćwiczyć, aby dobrze sobie radzić – i mogą dobrze wykonywać ten przedmiot przy takiej samej ilości ćwiczeń.
Innym sposobem jest podzielenie się własnymi historiami zmagań. Jako trener efektywnej nauki moi uczniowie często są zszokowani, gdy odkrywają, że miałem trudności z nauką i spędziłem wiele lat na rozwijaniu tej umiejętności. Mówię im, że to jest powód, dla którego zostałem trenerem efektywnej nauki. Uczniowie, którzy w przeszłości nie radzili sobie z nauką, są podekscytowani współpracą ze mną, ponieważ obiecuję im, że mogę odblokować ich miłość do uczenia się, tak jak ktoś odblokował moją.
Dowiedz się jak działa mózg i neurony
Uczniowie nie rozumieją, jak złożony jest mózg, ale nauczyciele i inni profesjonaliści pracujący z uczniami rozumieją, że w czyimś mózgu działają miliony neuronów, zwłaszcza gdy uczysz się czegoś nowego. Czytaj artykuły z ułatwieniami dostępu i oglądaj krótkie filmy, które opisują, jak działa mózg , jak się uczymy i dlaczego na początku coś może być trudne . Następnie, kiedy dziecko/uczeń ma trudności, przypomnij mu, że zmaganie się równa się nauce, że nauka równa się rozwojowi.
Jak udzielać akademickiej informacji zwrotnej na temat wzrostu, korzystając z nastawienia na rozwój
Jesteś taki mądry!” lub „To jest genialne!” to rzeczy, które wszyscy uwielbiamy słyszeć. Jednak te i inne wyrażenia, które chwalą wrodzone zdolności, zachęcają do nastawienia na trwałość. Jeśli zrobiłem coś dobrze, bo jestem mądry, to jeśli zrobiłem coś źle, to pewnie dlatego, że jestem głupi.
Aby promować nastawienie na rozwój poprzez swoje opinie, ważne jest, aby chwalić wysiłek i sposób rozwiązania problemu, a nie wrodzoną umiejętność rozwiązywania problemów. Na przykład, jeśli uczeń napisał naprawdę dobrze rozwinięty akapit, zauważ, że włożył wiele wysiłku w jego napisanie, że przemyślał to, co chciał napisać, i że wykonał kroki potrzebne do napisania dobrego akapitu. W ten sposób, gdy w przyszłości będą pisał i będzie miał trudności, przypomni sobie Twoją informację zwrotną, które przekazałeś, aby kroki były powtarzalne.
Również w tym przypadku warto skupić się na procesie, gdy uczeń ma problemy. Jeśli uczeń robi coś źle lub ma trudności z zakończeniem procesu, należy zwrócić uwagę na to, co potrafi, a nie kim lub czym jest. Skup się najpierw na tym, co zrobił poprawnie. Na przykład, jeśli uczeń źle rozwiąże zadanie matematyczne, przed wprowadzeniem poprawek należy najpierw docenić sposób, w jaki ułożył zadanie lub zapamiętał kolejność operacji. Następnie należy pokazać jej poprawny sposób rozwiązania zadania i podkreślić, że im częściej będzie ćwiczyć ten typ zadania, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że w przyszłości rozwiąże je poprawnie.
Naprawdę ważną rzeczą, o której należy pamiętać, ucząc dziecko nastawienia na rozwój, jest przekazywanie informacji zwrotnej, która skupia się na procesie, na wysiłku i na tym, co robi dobrze. Jeśli przekazujemy informacje zwrotne na temat tego, jakie dziecko jest – mądre, powolne, szybkie, inteligentne – i jeśli jest to jedyna informacja zwrotna, to powtórzenie sukcesu jest znacznie trudniejsze, gdy uczeń ma problemy.