Jak uczyć dziecka nastawienia na wzrost (growth mindset)

Czy wiesz, że inteligencja nie jest wyryta w kamieniu? Być może wychowano Cię w przekonaniu, że niektórzy ludzie są po prostu dobrzy w trudnych przedmiotach, a inni po prostu nie mają naturalnej zdolności do uczenia się, jak rozwiązywać bardzo złożone problemy matematyczne i naukowe.

Możesz być zaskoczony, gdy dowiesz się, że badania nad edukacją i mózgiem w ostatnich dekadach wykazały, że jest inaczej.

Naukowcy odkryli, że dzieci i dorośli mogą rozwijać i trenować inteligencję.

Jednym z ważnych czynników umożliwiających rozwój tej inteligencji jest przekonanie, że inteligencja jest wynikiem ciężkiej pracy i nauki.

Nauczyciele nazywają to nastawieniem na wzrost. Termin ten został ukuty przez stanfordzką badaczkę edukacji dr Carol Dweck. Dweck porównuje growth mindset do fixed mindset. Podczas gdy ludzie z nastawieniem na wzrost wierzą, że mogą rozwijać swoją inteligencję, ludzie z nastawieniem stałym wierzą, że inteligencji nie można rozwinąć. Zasadniczo badacze uważają obecnie, że zdolność do uczenia się trudnego i wymagającego materiału pochodzi z przekonania, że można.

Jak rozwinąć Growth Mindset u swoich dzieci?

Te wszystkie wskazówki są napisane z myślą o ukończeniu szkoły i pracy domowej. Zapewne zauważysz, że są to tak naprawdę podejścia, które sprawdzają się przy rozwiązywaniu każdego problemu w życiu. Dobrze jest zastosować growth mindset do czegoś więcej niż tylko do pracy w szkole. Chcesz, aby growth mindset stał się ogólną postawą, nie ograniczoną do pracy w szkole.

1. Naucz dzieci, że popełnianie błędów i mylenie się też jest OK 

Wiesz, jak trudno jest spróbować czegoś nowego, gdy obawiasz się porażki.

Nauczenie dziecka, że popełnianie błędów jest w porządku, pozwoli mu na podjęcie nowego wyzwania.

W trakcie podejmowania tego wysiłku nauczy się, co działa, a co nie.

2. Naucz dziecko testować nowe pomysły i elastycznego podejścia do rozwiązywania problemów

Różne problemy i zadania wymagają różnych strategii i metod, aby je wykonać. Jeśli Twoje dziecko zmaga się z jakimś problemem, zapytaj je, czy istnieje inny sposób, który mógłby pomóc w jego rozwiązaniu.

Nawet jeśli będzie Cię kusiło, by rozwiązać problem za nie, nie rób tego. Jeśli dziecko naprawdę utknęło w jakimś problemie, pomóż mu przeprowadzić burzę mózgów, co jeszcze może zrobić, aby rozwiązać problem lub dokończyć pracę. Spróbuj zapytać je, jakie są inne źródła informacji, które może sprawdzić, np. różne miejsca w podręczniku, strony internetowe lub nawet zapytać przyjaciół, jak rozwiązali dany problem.

3. Naucz je, by nadal próbowały rozwiązać trudny problem, nawet jeśli nie widzą końcowego rozwiązania

Niektóre problemy wymagają kilku kroków, aby je zakończyć. Prawdopodobnie pamiętasz swoje zaawansowane zajęcia z matematyki w szkole średniej, które zawierały tego typu problemy. Jednak nowe rygorystyczne standardy stosowane w szkołach mają na celu wystawienie dzieci na problemy, które trzeba przeanalizować i przemyśleć – nie tylko odpowiedzieć na nie poprzez zapamiętanie lub szybkie obliczenia.

Prace zaprojektowane tak, by zachęcać do takich umiejętności rozwiązywania problemów, są zadawane we wczesnych klasach, by dać dzieciom wczesny start w rozwiązywaniu problemów. Zamiast mówić dziecku, żeby od razu się poddało i zapytało nauczyciela, co ma zrobić, gdy je zobaczy, niech dziecko po prostu zacznie próbować swoich sił. Czasami kolejne kroki stają się jasne po wykonaniu pierwszych czynności. Czasem dziecko uświadomi sobie, że musi podejść do problemu inaczej. Rzecz w tym, że nie mogą się tam dostać bez wykonania tych kilku pierwszych kroków.

4. Naucz ich mantry: „Błędy pomagają rozwijać się mojemu mózgowi”

Dr Carol Dweck wielokrotnie zachęca nauczycieli do przypominania uczniom, że błędy pomagają w rozwoju ich mózgu. Uczy, że kiedy ktoś z łatwością znajduje odpowiedź, pokazał wiedzę, którą już posiada, nie ucząc się niczego. Kiedy ktoś popełnia błąd, jest zmuszony dowiedzieć się dlaczego, a następnie nauczyć się czegoś nowego w tym procesie.

Użycie powiedzenia ” Błędy sprawiają, że mój mózg rozwija się” nie tylko usuwa część strachu przed ewentualną pomyłką, ale także potwierdza wysiłek, jaki trzeba włożyć w popełnienie błędu.

Następnie idzie jeszcze dalej w zachęcaniu do uczenia się, jaka jest właściwa odpowiedź. Zamiast nagradzać kogoś za bycie mądrym (fixed mindset), zachęca do ciągłego uczenia się.

5. Naucz je zwracać uwagę na ich podejście do rozwiązywania problemów

To nie jest tylko upewnienie się, że wykonują serię kroków, aby zakończyć pracę z angielskiego lub wykonać algorytm matematyczny. Chodzi o to, by przyjrzeli się temu, jak sami zdecydowali się rozwiązać dany problem. Czy narysowali obrazek, aby lepiej zrozumieć, co próbują rozwiązać? Czy szukali konkretnych pytań, które zadawało im zadanie?

Strategie rozwiązywania problemów mogą być często wykorzystywane w innych sytuacjach, które na pozór nie wydają się powiązane. Można zapytać dziecko, jak zdecydowało się rozwiązać problem lub pochwalić je za to, że zatrzymało się, aby zastanowić się, jakie podejście zastosować, aby rozwiązać problem. Można o to zapytać, gdy tylko dziecko skończy pracę, jeśli siedzimy w pobliżu podczas pracy, lub gdy przeglądamy jego pracę, by sprawdzić, czy została ukończona.

6. Naucz je rozmawiać o błędach

W tym przypadku nie chodzi o to, by wydawać się skromnym. Chcesz, aby Twoje dziecko czuło się komfortowo, rozmawiając o tym, co nie zadziałało, aby nauczyło się omawiać sposoby rozwiązywania problemów i kończenia pracy. Dzięki temu dziecko nauczy się rozpoznawać, co już wypróbowało, a co nie zadziałało, aby mogło spróbować ponownie i znaleźć to, co działa. Pomoże to również rozwinąć dobre umiejętności pracy z innymi ludźmi, która to umiejętność zyskuje na wartości w miejscu pracy.

7. Pamiętaj, że nie będziesz w 100% Growth Mindset przez cały czas

Growth mindset może być sposobem patrzenia na naukę trudnego materiału i rozwiązywanie trudnych problemów, ale nierealistyczne jest, abyś zawsze kierował się growth mindset. Nie obwiniaj się, jeśli zauważysz, że mówisz swojemu dziecku coś, co nie zachęca go do tego, by nigdy się nie poddawało i zawsze ciężko pracowało. Nikt nie jest doskonały przez cały czas.

Ważniejsze jest, aby dążyć do uzyskania informacji zwrotnej o nastawieniu na wzrost niż do bycia doskonałym. Im bardziej Ty przyjmiesz taką postawę, tym bardziej Twoje dziecko będzie ją przyjmować.

Dotyczy to również Twojego dziecka. Nawet jeśli nauczyciele Twojego dziecka wierzą, że każde dziecko może wzmocnić swoją inteligencję poprzez naukę, Twoje dziecko może mieć chwile, w których nie jest pewne, czy kiedykolwiek będzie w stanie coś opanować. Po prostu przypominaj mu, żeby nie przestawało próbować.

About The Author

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Send this to a friend